تلفن ثابت اینترنتی خدمتی دیگر از مجموعه هادیران به منظور رفع نیازهای مشترکین هادیران
چرا مجموعه شما به خط تلفن اینترنتی نیاز دارد؟
پیش از فراگیر شدن اینترنت ، برای مدت ها خطوط تلفن ثابت تنها راه ارتباطی میان افراد بودند. اما با فراگیر شدن اینترنت پرسرعت ، از آنجایی که ارتباطات را با سرعت بیشتری ممکن می ساخت و امکان ارسال داده ، بر قراری تماس تصویری و … را ایجاد میکرد به سرعت مورد استقبال قرار گرفت. در این موقعیت ، تماس های تلفنی از اکوسیستم ارتباط مجموعه جدا افتاده و این عدم هماهنگی مشکلاتی را به همراه آورد.
تکنولوژی NGN یا next-generation network
تلفن اینترنتی یا تلفن VOIP با امکان برقراری تماس تلفنی بر بستر اینترنت ، تماس تلفنی را با سایر روش های ارتباطی نوین هماهنگ کرده و باعث یکپارچگی مجموعه میشود.
تلفن اینترنتی یا تلفن VOIP چیست؟
VOIP مخفف عبارت VOICE OVER INTERNET PROTOCOL میباشد. عملکرد این تکنولوژی کاملا از اسم آن مشخص است. انتقال صدا از طریق پروتکل اینترنت ، به همین دلیل به آن تلفن IP نیز گفته می شود.
تفاوت تلفن اینترنتی با سرویس تلفن معمولی
در PSTN یا شبکه تلفن عمومی ارتباط بر روی خطوط سیمی تلفن انجام میشود. این شبکه از سوئیچینگ مدار برای انتقال صدا استفاده می کند. برای انتقال صدا از مکان A به مکان B در طول مکالمه باید خط ارتباطی باز باشد تا انتقال صورت انجام شود.
حال تصور کنید که با توجه به فاصله مکانی چه میزان تجهیزات فیزیکی باید درگیر برقراری یک ارتباط تلفنی باشند و این ارتباط چقدر هزینه بر است.
این در حالی است که در ارتباط تلفن اینترنتی ، نیازی نیست که صدا بر روی یک مدار منتقل شود.
در تلفن اینترنتی ، برای انتقال صدا از تکنولوژی انتقال بسته ای یا packet switching technology استفاده می شود. این به این معنی است که صدا به بسته ای ها تبدیل شده و از راه های متفاوتی و توسط پهنای باند مشترک منتقل شده و در مقصد دوباره یکپارچه شده و شنیده می شود.
ویژگی های مهم
- قابلیت جابجایی
- حداقل شدن تاثیر فناوری های جدید در ارائه سرویس های موجود
- عدم نیاز به مکانیزم های تشخیص سرویس به دلیل مجزا بودن لایه کنترل و سرویس
- استفاده اشتراکی همه سرویس ها و سیستم های دسترسی از یک شبکه انتقال واحد و بهینه شدن استفاده از منابع شبکه
بدون دیدگاه